The works in this series are outcomes of the joint project Blattformer by Peter Freitag and Ruprecht Dreher: from October 26, 2009, to October 25, 2010, they produced one paper cut every day and published it simultaneously on their blog (—> www.blattformer.de). The only guideline was a roughly uniform A5-sized sheet of paper as a starting point, and the agreement to alternate daily – one creating the odd-numbered sheets, the other the even-numbered. The resulting block provides an overview of the development of the whole. Form and content were free, the path aimless, progress welcome, conceptual fidelity hypothetical.
Peter Freitag’s works, made from small-format glossy magazines, deliberately disrupt the polished illusion of advertising with an initially random intervention. Using a scalpel and delicate hand, new pictorial spaces are then excavated – intuitive, impulsive, akin to écriture automatique. The resulting papercuts move between abstraction and surrealism: fragments, lines, and shapes that were previously hidden emerge to create surprising visual spaces. Blattformer demonstrates how the familiar can be deconstructed and transformed into poetic, fleeting landscapes of imagination.
All sheets of the project at a glance:
—> WALL OF SHEETS
GERMAN VERSION
Die Arbeiten dieser Serie sind Ergebnisse aus dem gemeinsamen Projekt Blattformer von Peter Freitag und Ruprecht Dreher: Vom 26. Oktober 2009 bis 25. Oktober 2010 produzierten sie täglich einen Scherenschnitt und veröffentlichen ihn taggleich in ihrem Blog (—> www.blattformer.de). Einzige Vorgabe ist ein etwa gleich großes Papier im Din A5 – Format als Ausgangspunkt und die Verabredung, sich täglich abzuwechseln – der eine die ungeraden, der andere die geraden Blattnummern. Am Ende erlaubt der ausgebreitete Block einen Überblick auf die Entwicklung des Gesamten. Form und Inhalt waren frei, der Weg ziellos, Entwicklung willkommen, Konzepttreue hypothetisch.
Peter Freitags Arbeiten aus kleinformatigen Hochglanzmagazinen, stören zunächst mit einem zufallsgesteuerten Eingriff bewusst den schönen Schein der perfekten Werbewelt. Mit Skalpell und feiner Hand werden dann neue Bildräume herausgeschält – intuitiv, impulsiv, ähnlich der écriture automatique. Die so entstandenen Papercuts bewegen sich zwischen Abstraktion und Surrealismus: Fragmente, Linien, Formen, die vorher verborgen lagen, treten hervor und erzeugen überraschende Bildräume. Blattformer zeigt, wie Bekanntes dekonstruiert und in poetische, flüchtige Landschaften der Imagination transformiert wird.
alle Blätter des Projekts auf einen Blick:
—> BLATTWAND

















































