The series Examples for Communication is based on photographs from travel agency catalogs – those standardized “room examples” that depict happy families on vacation, presenting a seemingly ideal and harmonious scenario. These images serve as the starting point for a subtle yet effective intervention: by digitally removing all original reference objects – drinks, toys, magazines, and other accessories – the apparently intact scene is disrupted and transformed into an ambiguous, open-to-interpretation situation.
The minimal intervention is enough to destabilize the positive narrative of the original image. What was once a staged example of successful communication or playful devotion shifts into an ambivalent constellation, where the depicted figures no longer share a common point of reference. Their gazes and postures remain, but without the objects that structured their original actions, relationships are redirected: the figures no longer relate to one another, but pass by each other.
By removing the shared points of reference, a space emerges that is universally legible. This void does not only reveal the artifice of the catalog world; it also resonates as a contemporary echo — a metaphor for modes of communication in which people, though physically present together, inhabit different, often invisible frames of reference, as in a present where attention is frequently outsourced to digital devices and shared moments become fragile.
GERMAN VERSION
Die Werkgruppe „Kommunikationsbeispiele“ basiert auf Fotografien aus Reisebürokatalogen – jenen standardisierten „Wohnbeispielen“, die glückliche Familien im Urlaub zeigen und damit eine vermeintlich ideale, harmonische Situation entwerfen. Diese Bilder dienen als Ausgangsmaterial für eine subtile, aber wirkungsvolle Intervention: Durch die digitale Entfernung sämtlicher ursprünglicher Bezugsobjekte – Drinks, Spielsachen, Magazine und andere Accessoires – wird die scheinbar intakte Szene aufgebrochen und in eine mehrdeutige, offen lesbare Situation überführt.
Der minimale Eingriff genügt, um die positive Erzählung der Vorlage zu destabilisieren. Was zuvor ein inszeniertes Beispiel gelungener Kommunikation oder spielerischer Hingabe war, kippt in eine ambivalente Konstellation, in der die dargestellten Personen keine gemeinsame Referenz mehr besitzen. Die Blickrichtungen und Körperhaltungen bleiben bestehen, doch ohne die Objekte ihres ursprünglichen Handelns verschieben sich die Beziehungen: Die Figuren beziehen sich nicht länger aufeinander, sondern aneinander vorbei.
Mit dem Entfernen des gemeinsamen Bezugspunktes entsteht ein Raum, der universell lesbar ist. Die so erzeugte Leerstelle verweist nicht nur auf die Künstlichkeit der Katalogwelt, sondern wirkt wie ein zeitgenössisches Echo: eine Metapher für Kommunikationsformen, in denen Menschen zwar räumlich beisammen sind, sich jedoch in unterschiedlichen, oft unsichtbaren Bezugssystemen bewegen – wie in einer Gegenwart, in der Aufmerksamkeit häufig in digitale Geräte ausgelagert ist und gemeinsame Momente brüchig werden.











