Scenes for Life (2006 – 2008)

„The spectacle is not a collection of images,
but a social relation among people,
mediated by images.“
– Guy Debord –

In Scenes For Life, banal catalog images are transformed into their own cinematic worlds: models, who originally appeared side by side by chance, are placed in new relationships, acting like performers in a carefully staged series. What was once directed at the viewer now turns toward each other – glances, gestures, and movements weaving a dense web of interpersonal interaction and communication.

The recurring models become lead and supporting actors in ongoing narratives without a beginning or end. Through montage, sequences emerge that invite the viewer to discover their own stories between the individual images. Each scene is at once familiar and strange, widely reproduced in media yet newly interpreted.

The photographs themselves are created in diorama-like setups: figures are cut from the catalogs, arranged on multiple plexiglass layers, and photographed at varying distances from the camera. Carefully placed lighting, multiple exposures, and varying focus transform the collage installation into a spatially diffuse interplay of figures, gestures, and gazes. Soft blurring, visible scratches, glue marks, and tears are deliberately preserved, marking the hand-crafted intervention and making the constructed nature of the scenes tangible.

Scenes For Life turns the everyday into the dreamlike, catalog images into cinematic fragments: a play of proximity and distance, movement and memory. The mundane becomes epic, the familiar surprising – and the viewer’s gaze becomes part of the staging of life itself.

GERMAN VERSION

Das Spektakel ist keine Ansammlung von Bildern,
sondern eine soziale Beziehung zwischen Menschen,
vermittelt durch Bilder.“
– Guy Debord –

In Scenes For Life werden banale Werbebilder aus Versandhauskatalogen zu eigenen, filmischen Welten: Katalogmodels, die ursprünglich nur zufällig nebeneinander auftauchten, treten in neue Beziehungen, agieren wie Schauspieler in einer inszenierten Serie. Was einst auf die Betrachter gerichtet war, richtet sich nun aufeinander – Blicke, Gesten und Bewegungen weben ein dichtes Netz aus zwischenmenschlicher Interaktion und Kommunikation.

Die wiederkehrenden Models werden zu Haupt- und Nebendarstellern in fortlaufenden Erzählungen ohne Anfang und Ende. Durch die Montage entstehen Sequenzen, die den Betrachter einladen, eigene Geschichten zwischen den Einzelbildern zu entdecken. Jede Szene ist zugleich vertraut und fremd, medial reproduziert und doch neu interpretiert.

Die Fotografien selbst entstehen in dioramaähnlichen Aufbauten: Figuren werden aus den Katalogen ausgeschnitten, auf mehreren Plexiglasschichten arrangiert und in unterschiedlichen Abständen von der Kamera fotografiert. Gezielt gesetztes Licht, Mehrfachbelichtung und variierende Schärfe verwandeln die Collage-Installation in ein räumlich diffuses Zusammenspiel von Figuren, Gesten und Blicken. Die weiche Unschärfe, sichtbare Kratzer, Klebestellen und Risse bleiben bewusst erhalten, markieren den handwerklichen Eingriff und lassen die Konstruiertheit der Szenen spürbar werden.

So verwandelt Scenes For Life Alltägliches in Traumhaftes, Katalogbilder in filmische Fragmente: Ein Spiel aus Nähe und Distanz, aus Bewegung und Erinnerung. Banales wird episch, Gewohntes überraschend – und der Blick des Betrachters wird selbst zum Teil der Inszenierung des Lebens.